Bratislava 8. apríla (TASR) – Bratislavské Divadlo Aréna uvedie vo štvrtok 11. apríla premiéru inscenácie Closer (Na dotyk) britského dramatika Patricka Marbera. Hru režíroval Juraj Bielik, dramaturgom je Zuzana Šajgalíková, scénu a kostýmy navrhla Marija Havran, hru preložil Miroslav Beblavý. V jednotlivých postavách sa predstavia Rebeka Poláková (Alica), Soňa Norisová (Anna), Martin Mňahončák (Dan) a Marek Majeský (Larry).
Štyria ľudia, štyri vzťahy a nekonečno podôb lásky, túžby a zrady. Súčasná hra Patricka Marbera s nebezpečnou presnosťou odkrýva tajomstvá správania sa mužov a žien v partnerských vzťahoch. Práve pre trefné zobrazenie anatómie moderných partnerstiev niekoľko amerických i britských novinárov neodporúčalo hru navštevovať zamilovaným dvojiciam. Večný konflikt míňajúcich sa trajektórií ženských snov a mužských túžob, či mužských nárokov a ženských potrieb. Erotická vášeň v kontraste s túžbou po intimite, hľadanie pravdivého citu v zápase s dráždivosťou zakázanej lásky, kontrast požiadaviek ega s túžbou po nehe a pocite bezpečia. Closer je love story pre dospelých.
Hra bola ocenená niekoľkými americkými i britskými cenami za drámu, medzi nimi i Olivierovou cenou 1997 za najlepšiu hru. V roku 2004 vznikol rovnomenný film v réžii Mikea Nicholsa (režisér filmov Kto sa bojí Virginie Woolfovej, Absolvent) v hlavných úlohách s Natalie Portman, Juliou Roberts, Judom Lawom a Cliveom Owenom. "Jedna z najlepších anglicky písaných hier o sexuálnej politike" – napísal The Sunday Times – nevídaným spôsobom vstúpila do kultúrneho kontextu. Je považovaná za jednu z najlepších hier 90. rokov. New York Observer napísal, že Closer je "čierna komédia o erotickej túžbe, sebectve a o iluzórnosti lásky".
Dramatik, scenárista, herec aj režisér Patrick Marber (1964, Londýn) vyštudoval angličtinu na Waldham College v Oxforde. Pôsobil ako komediálny herec, písal rozhlasové a televízne scenáre. Prvú hru Dealer's Choice napísal na objednávku Royal National Theatre a dokonca ju aj sám režíroval. Získala viacero ocenení, podobne ako druhá inscenácia Na dotyk (Closer, 1997).
00:00 | 01:34
"Táto inscenácia nevznikla náhodne, je pokračovaním cyklu, ktorý začal hrou Ráno po, kde sa odzrkadľuje zmenený život, spôsob nadväzovania vzťahov aj kontaktov. Spôsob dnešnej modernej komunikácie prináša rovnako lásku a sklamania, je súčasťou našej doby a divadlo sa ho snaží zaznamenať," uviedol na dnešnom stretnutí s médiami riaditeľ divadla Juraj Kukura.
"V hre sú mnohé reálie anglické, respektíve londýnske, sám autor je presvedčený Londýnčan. Ale téma hry, ktorou sú medziľudské vzťahy medzi mužmi a ženami, však nezávisia od geografickej polohy. Mení sa technika, mení sa spôsob nadväzovania kontaktu, ale podstata ostáva nezmenená, láska, vášeň a túžba, tie sú stále rovnaké," doplnil pre TASR režisér Juraj Bielik.
Podnet na inscenovanie tejto hry v Divadle Aréna dali jeho protagonisti Marek Majeský a Martin Mňahončák. "V tejto inscenácii ani tak nejde o prostredie, ako o vzťahy, možno to ukáže akurát to, že tam kde boli v Londýne pred 15 rokmi, tam sme my teraz. Skúšobné obdobie bolo náročne, pretože ten text je náročný a nie je také ľahké ho odkrývať,“ povedal k inscenácii Martin Mňahončák.
"Súčasnou podobu partnerských vzťahov sme sa začali zaoberať už pri hre Ráno po a táto inscenácia je prirodzeným pokračovaním tejto dramaturgickej línie, ktorá sa snaží zmapovať, akým spôsobom dnes ľudia hľadajú lásku, ako ju nachádzajú v partnerských vzťahoch. Hra Closer je právom považovaná za jednu z najlepších, ktoré vznikli v 90. rokoch," doplnila na záver dramaturgička Zuzana Šajgalíková. Zároveň dodala, že inscenácia obsahuje výrazy a scény, ktoré nie sú vhodné pre divákov do 18 rokov.
0